onsdag 24. august 2016

Julekort med "plisse skjørt brett"

Hei, i dag vil jeg vise dere et julekort med en artig brette detalj som jeg har laget. 
Det er laget med ark fra Pion, og er i sarte blåtoner, brunt og vanilje. 
Godt å være i gang med julekortene:)



Halve kortet er et "pleated skirt fold" (eller plisse skjørt brett på norsk) og jeg har nederst i blogginnlegget en liten forklaring på hvordan jeg har laget den.





En julestjerne laget med dies fra Marianne Design, og stjerner stanset ut med Martha Steward punch. Julestjernen er formet til med Mc Gill paper blossom tool sett.  Dekorert snøfnuggene med Aleen glitter snow og Distress glitter. Julestjernen har jeg påført litt clear gesso og så litt Distress glitter.




Likte utrolig godt fargene og mønsteret på disse arkene. De gir et rolig inntrykk selv om man blander mønstrene litt og gir meg skikkelig vinter føleles. Jeg har pyntet innsiden med dies og stempler. Julenissen er fra en stempel med Kort og Godt. Jeg har brukt colorbox - Chestnut roam på nissen. Arkene har jeg også kantet etter at jeg har rufset dem med det samme blekket.
Tekst stempelet ønsket jeg å ha blått for å matche arket og brukte da Archival ink - Cobalt.



De forskjellige diesene har jeg bygget opp i høyden med limputer.



En blonde skjuler overgangen mellom folden og mønsterarkene. På Juleklem teksten har jeg brukt Wink of Stella for å få litt glitter. Har også tatt litt clear gesso og distress glitter på noen stjerner på forsiden for å fremheve dem.

Så en liten forklaring på hvordan lage folden i front:)




Basen til kortet mitt i Design pallette er 22x28cm, som er foldet på midten.

For å lage folden til dette kortet har jeg kuttet til en bit i ønsket mønsterark i  4" x 11,5".
Denne biten har jeg preget på 3" , 4" , 6", 7", 9" og 10"

Så har jeg skjært på skrå fra 3" pregen til den andre siden ca 1 1/2 " slik at arket skrår. Denne linjen kan du tegne opp og klippe, eller kutter med skjærebrettet.
Men arket skal skrå slik:


Beklager at jeg bruker både tommer og cm, men det ble sånn denne gangen.
Så bretter du pregene godt og gjør de skarpe med en pregepenn. Da skal baksiden se ut som på bildet over.


Jeg har brukt en av "pennene" fra Mc Gill paper blossom tool sett for å gjøre den nederste dele av foldekanten litt rund og slik at den står litt ut, samtidig som jeg har jobbet med pregepennen for å få folden flat i toppen. Lim den øverste delen av folden sammen på begge sider slik at den holder seg på plass, og jobb med å få den til å stå ut nederst. Det vil da bli seenede sånn ut:



Håper forklaringen min var forståelig. Lurer du på noe - bare spør så skal jeg forklare bedre.

Det var alt for i dag. Håper dere fikk lyst til å starte på julekortene dere også. 
Ha en flott onsdag, klem Bente-Heidi :)

3 kommentarer:

  1. Dette var kjempe lekkert, Bente-Heidi :)

    SvarSlett
  2. Virkelig flot julekort; tak!
    det må være speciel norsk at lave et skråt skørt, har ikke set det i Dk. Og dine anvisninger er lige at gå til.
    Vh Rita

    SvarSlett