fredag 1. april 2016

Tøff eske til konfirmant, med tutorial


Hei og god fredag!
I dag har jeg en tøff gaveeske til en konfirmant å vise frem, og jeg har laget en tutorial
til denne esken som jeg håper er til hjelp dersom noen blir inspirert til å prøve. :)

Ideen til denne esken var egentlig å brette og leke litt med ark og ulike farger og så utviklet det seg bare mer og mer. Hihi, det er ikke alltid at resultatet blir som  ideen man først hadde,
-og slik ble det ikke her heller!
Men jeg storkoste meg med prosjektet som ble til mens jeg holdt på.



Boksen måler ca 6" x 6" x 3"















Lokket er bygd opp av hønsenetting som er rullet sammen og festet i topp og bunn.
Nettingen er pyntet med diverse tannhjul, klokker, stempeltekster og washitape.


 Jeg har brukt filmrullen fra Tim Holzt og limt rundt nettingen.






 Nøkkelen er en chipboard som jeg har farget med svart Wink of Stella.


Utstyrsliste på hva jeg har brukt finner du til slutt.
Her er hvordan jeg gikk frem for å lage denne gave esken:

Klipp opp 1 bazill av Kraft, Lagoon, Tangelo og Raven du vil få 4 stk av hver farge i mlene 6" x6", slik som mønsterarket.
Legg de klippede arkene oppå hverandre med fargene i rekkefølgen som vist under.


 Alle ark skal skjæres etter dette "mønsteret" (ikke helt ut i kantene), på midten ved 3" og diagonalt hjørne til hjørne.


Jeg tok dette på fri hånd, men det er ca 1" igjen ut til kanten etter jeg har skjært.


Etter arkene er skjært begynner du å brette alle spissene opp og bak fra midten.
Jeg brukte en tusj som hjelp for å få en myk bøy på arkene.








Etter du er ferdig å brette, bruker du en syl til å bore hull til splittbinders. Disse skal feste alle arkene sammen slik at toppen blir fast.





Enkelte splitt- binderser var kortere enn andre, og da valgte jeg å dele opp papirene og feste splitt- bindersene gjennom halvparten. og etterpå under.


Pynt med splittbinders som samtidig fester arkene sammen. Jeg limte til sist sidene sammen
 ved å ta lim mellom arkene på tilfeldige steder.



Klipp til hønsenettingen i ønsket størrelse. (ca 17 cm)


Rull sammen og fest endene slik at det blir en hul pølseform.


bøy endene utover slik at det blir en "flate" i enden som en sokkel.


Tre gjennom fra undersiden.



Lim med sterk dobbelsidig tape rundt kantene av nettingen, og ytre del av mønsterarket som skal være bunnen av lokket.




Tre gjennom nettingen slik at den står, og lim med varmepistol over "labbene" av nettingen nede ved foten. (Jeg brettet det sorte arket over limet som en ekstra forankring og støtte for nettingen.)


Flat ut toppen av nettingen slik at det blir en flate for lokket.


Nå skal lokket lages, og det lages på samme måte, bare med mindre størrelse.
Kutt bazill til en del 6" x 6", og del så denne i 4deler, slik at du får 4stk 3" x 3".


Gjør det med alle fargene, og legg de deretter oppå hverandre i valgt fargemønster.
Skjær til åpning som vist på bunnen av lokket.


Brett til alle spisser som med den store.


Og  lim på pynt og brads for å feste sidene mot hverandre, slik at toppen blir fast, og fest deretter toppen på nettingen. 
(Jeg brukte varmepistol for å feste lokket mot nettingen.)



Esken:
Bruk 12" x 12"  Bruk bazill og preg på 3" og 9" på alle sider.
Brett esken slik at den får målene 6" x 6" x3"
(Jeg hopper over å vise hvordan man lager esken, men prinsippet er helt likt som lokket jeg viser under).


Lim på yttersidene av eska.
4 stk: 5,8" x 2,8"


 Innsiden til eska.:
2 bazill (3"x 5,8") + 2 mønsterark (3"x5,8")



Lokket til eska er 8,25" x 8,25"
Preg på 1" og 7,25" på hver av de 4 sidene, og klipp opp og brett inn kantene.


Lag en til i samme mål, jeg har valgt lagoon  for å ha på utsiden og hvit inni lokket.
Klipp kantene som pkt. over og lim sammen.


På innsidene av lokket limer jeg på en stripe med bazill (lagoon).
4 stk   6"x 1" Kantene må gjerne finklippes litt.


Bruk washitape og lim nederst på kanten av lokket.


Lim deretter en stripe med washitape  på øvre del av lokket.


Da er eska ferdig og det er bare å pynte.







Lim på diverse tannhjul, klokker, annen pynt som du synes passer til.


Jeg valgte å ta litt washitape langs kanten på toppen og litt mer pynt/ tannhjul.


Jeg har brukt washitape og limt denne rundt nettingen slik at det står som et flagg.


Lim på b okstaver (tekst/ tall) etter eget ønske.
Jeg har valgt å lage boksen til en konfirmant og skrive årstallet.



Til slutt stempler jeg opp tekststempler som jeg ønkser å bruke. Jeg brukte rest av bazill lagoon og stemplet på finsiden.  Jeg har brukt doble små tekster som er limt sammen på baksiden slik at teksten vises på begge sider. Disse er festet i nettingen som små flagg.



Jeg har valgt å lime tekststempler fra North Star Design på innsiden av lokket og inni boksen.
Passende ord til en konfirmant som skal ut i verden og prøve seg selv snart!



Og da er boksen ferdig! :)

Jeg håper dette gav inspirasjon til å prøve på å lage en boks selv. Det er ikke så vanskelig når man setter i gang, og så er det jo så gøy å bruke fantasien og bare være kreativ!

Takk for titten og ha en flott og kreativ helg!

Klem, Helga <3

Utstyrsliste:

Tim Holtz: 
Sprocket Gears 
Design tape Idea- Ology
Corners
Film Strip ribbon

KH;
 Tannhjul klokke
Tannhjul med mutter

Stempel:
Tekst stemplene inni boksen og "Konfirmant" er fra North Star Design
engelske småtekster limt på nettingen er fra Blue Fern Studios; Journey og Widgets

Diverse:
Thickers
Chipboard nøkler: Blue Fern studios, Vintage Keys
Wink of Stella; Black glitter
EmbossingfoldereSpellbinders (jeg har brukt Industrial og Kickin' Rubber)
Distress Ink, Pumice Stone

Hønsenetting (kun i butikk)


13 kommentarer:

  1. WOW! Den var helt rå, for et stykke arbeid! Og så kreativt ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, jeg storkoste meg da jeg laget denne, selv om det var en del arbeid <3

      Slett
  2. Så tøff!!! Godt Hånd(t)verk ♥

    SvarSlett
  3. Wow!! Råååimponert!! digge den!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ida! Kjekt med sånne tilbakemeldinger <3

      Slett
  4. Fantastisk! For et mesterverk!!! Dette er noe av det kuleste jeg har sett på lang tid!! Takk for at du viste framgangsmåten, det var nyttig å se.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine ord, Bibi! <3
      Alltid kjekt hvis man kan inspirere andre! :)

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Det må være noe av det råeste jeg noensinne har sett ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for komplimentet, Lena!<3

      Slett