onsdag 8. juli 2015

Oppskriftsboks


Hei alle sammen! Håper dere nyter sommeren!
Idag skal dere få en trinn-for-trinn forklaring på hvordan man lager denne boksen.



Vi starter med bunnen. Håper dere skjønner tegningen min... 
Kutt en kartong til 11x 9 tommer, jeg har brukt Bazzill French Vanilla. Lag pregekanter 2,5 tommer inn fra alle sidene (stiplede linjer).


Klipp inn der hvor jeg har tegnet inn sorte linjer. Da bør bunnen se slik ut:


Lim hjørnene opp som vist på bildet... :)


Her er den "ferdige" bunnen (trenger bare litt pynteark nå )


Så skal vi lage et lokk til boksen, og da bruker vi helt samme fremgangsmåte bare at målene må være litt annerledes.




Her starter vi med å kutte kartongen til 11 5/8 x 9 5/8 tommer, og lager pregekant 2 3/4 tommer inn fra hver side.


Når bunnen og lokket er ferdig kan vi begynner å kle de med mønsterark. 
NB! Ikke pynt innsiden av lokket enda!


Jeg har brukt ark fra graphic45 Home sweet home Collection. Jeg synes de arkene passet godt til teamet. Jeg bruker som regel å velge ark fra samme serie når jeg lager bokser, album og andre prosjekter da de alltid passer godt sammen. 


Alle kanter er svertet med Distress Ink Pumice Stone.



Denne boksen "krever" noe som holder lokket over bunnen, eller vil bunnen bli "slukt av lokket som er høyere i kantene. Jeg har satt Tim Holtz Foundations Box Feet, som i tillegg til at de ser kjempekule ut fungerer som en plattform som lokket hviler på.



Jeg snur boksen oppned og limer på beina :)


Siden bunnen får så flotte ben, må jo lokket også få litt pynt :) Her bruker jeg Box Corners, også fra Tim Holtz. Jeg bruker spissen på Tool'n one til å stikke hull til splittbindersen som holder de på plass.


Og her er grunnen til at det er lurt å vente med å kle lokket inni...hvis jeg hadde ventet hadde splittbindersene blitt helt skjult under mønsterarket...


Slik pyntet jeg innsiden av lokket.


Siden jeg skal bruke min boks til å samle oppskrifter i lager jeg noen kort til å skrive oppskriftene på også :) Bruker Doily Lace kantpunch for litt ekstra pynt.


Sånn! Da er det bare å begynne å samle, det er plass til mange oppskrifter i denne boksen!


Skulle dere ha noen spørsmål til denne, så kom med dem, men akkurat nå er jeg på ferie så det kan hende svarene ikke kommer med en gang....

Materialliste:

Ønsker dere alle en strålende og kreativ dag!

Klem fra Ann-Kristin













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar