onsdag 29. juli 2015

Blomst - tutorial

Hei!

I dag har jeg laget en tutorial på hvordan lage en egen blomst. Jeg har laget to blomster, som ser ganske så ulike ut, men har brukt samme fremgangsmåte. Den ene er laget med muffinsformer, den andre er laget med ark fra Pion. Her er det en super mulighet til å få brukt opp resteark man har liggende! Blomstene kan lages i alle mulige størrelser!


Jeg har laget tutorialen med muffinsformene. På et par av punktene gjorde jeg det litt annerledes med Pionarkene, fordi de er mye tykkere enn formene. Jeg vil fortelle hvor det er. :) Aller først trenger du 6 muffinsformer, eller 6 sirkler. 5 i samme eller lignende farge til kronbladene, og en til begerbladene.
Så skal alle brettes på samme måte. I 1/2, 1/4 og 1/8.

Til kronbladene klipper du på denne måten:
 
På arkene jeg brukte til Pionblomsten måtte jeg finklippe litt etter den var brettet ut, fordi arkene var mye tykkere og vanskeligere å få til fint med en gang.
Til begerbladene klipper du på denne måten:
Pass på at du ikke klipper for langt ned, da vil den ikke henge sammen på midten. Det skal ikke se ut som på bildet under her. :)
Så limer du alle delene sammen. Legg begerbladene i bunnen, så de andre over. Pass på at du ikke legger de rett over hverandre.
Før jeg limte sammen Pionblomsten, så krøllet jeg disse. Det er fordi at de er så mye stivere, og vil være vanskelig å gjøre etter den er satt sammen uten å ødelegge den for mye. Man kan selvfølgelig la være, da får man en mindre rufsete blomst.
Etter at blomsten er satt sammen, så må du jobbe med bladene for å få litt liv i den. Jeg brukte en gluedot "her og der", der jeg syntes det passet best at den skulle holde seg sammen.
Begerbladene brettet jeg svakt på langs, og dyttet de litt nedover fra blomsten.
Jeg satt en perle i midten av muffinspapirblomsten, og limte denne på et papirsugerør som stilk. Pionblomsten fikk en liten sirkel av den mørkeste kronbladfargen, og en perle i midten, og den limte jeg på en kvist, og satt på et par andre småblomster. Man kan selvfølgelig la den være ute, og bruke den som pynt på et bord, på en LO, et kort...




Håper du likte blomstene! De er kjempeenkle å lage, og passer til flere anledninger! Og som dere så, blomstene blir veldig forskjellige, alt ettersom hvilke materiale man velger å bruke!
Klem Malin. 





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar