onsdag 7. januar 2015

Mini Album.

Hei igjen, da er det min tur til å ha en Tutorial, og jeg må bare si at jeg har lagt min elsk på mini album man lager av små brune poser. I dag har jeg brukt vin poser, de er ganske store, men så hadde jeg en plan om å dokumentere hva vi drev på med i Desember 2014. Første gang jeg så disse små søte mini albumene var en video tutorial Linda Brun hadde. Første gang jeg lagde en slik en var da vi reiste til Danmark i fjor for å feire min manns 50 års dag. Da tok jeg med meg Tag som vi skrev på mens vi var der.


Sånn skal det se ut til slutt, dette er et album jeg kommer til å ha stående fremme slik at hvem som helst kan bla igjennom det. Synes den er så dekroativt.

Jeg hadde jukset litt på forhånd, så nesten alle sidene var brettet og limt sammen. Det du gjør er klippe av trådhankene og brettet posen på midten, og den siden hvor åpningen er skal være innerst på den første siden, og på den siste siden skal den med bunnen være innerst. Slik at forsiden og baksiden er litt stive.(måte på hvor stiv en forside og bakside av papp pose kan være, men vi gjør den så stiv som mulig)

Jeg brukte Glossy til meste parten av limingen, da den er best til å holde på limet selv om det går en stund.

Ha godt med lim mellom lagene, og ikke lim flere en 3 av gangen, og la det tørke godt før du limer flere sider på.


jeg fant fort ut at å lime på glitter ark er ikke lett, så under her brukte jeg det sterke røde tapen, og gikk litt over med Glossy. 8 Poser har jeg brukt til mitt album.


Arket var ikke langt nok til å strekke hele albumet, men det går fint å lime på en flik til, når du får på mønsterarket oppå så kan du ikke se det.

Jeg brukte 5 linjer med denne tapen, og har ikke merket til at det vil glippe.


Jeg holdt på å glemme hele hullet jeg, men heldigvis kom jeg på det, greit å finne ut i sammen med mønsterarket hvor du vil ha det. Denne hanken er grei å ha når du skal ha tråd rundt for å lukke albumet, jeg har å funnet ut når du bruker denne så funker ikke glatte silke bånd. så jeg brukte prima sin Wire thread.


Så raspet jeg alle siden av mønsterarket og inket kantene med Distress ink Walnut Stain.


Etter mye frem og tilbake fant jeg ut at jeg måtte ha noe bak disse bildene og ordene hvis ikke forsvart det bare i fremsiden. Måtte få det til å poppe litt. Jeg la det være en liten kant uten for selve vildet og ordene, slik at det ikke ble så mye blikkfang.



Slik ble forsiden, glitteret gjør virkelig at alt virker litt mer levende.



Å få bokstavene til å sitte på glitter avr ikke bare enkelt, jeg brukte først Glossy Accents, men måtte på Men bruke litt tacky glue.


Da var det bare å lime på mønsterarkene, jeg har bare gått litt under posestr, synes det ble finest. og ikke minst ha litt glossy i alle hjørnene, hvis ikke så kan det løsne med tiden.

Bildene forsvant litt i mønsterarket så jeg valgte å legge svart mønsterark under dem slik at de fikk en ramme. I mitt redigerings program kan jeg lage montasj , og det passet meg fint, for jeg hadde ikke en side for hver dag, så da kunne jeg ta flere dager under en side.


Godt med lim her å, slik at det tåler en støyt, her har jeg brukt vanlig limrull.

Så var det kommet til å pynte tagene, jeg fant ut at siden jeg har brukt så stor tag vil jeg pynte litt med tape, og her kan du bruke hva du en har.


Da er det bare å inken kantene litt og så har du nok skrive plass, silke tråd eller lignende tar du på til slutt.og hullet stikker du å opp tilslutt.



Her har jeg mikset tre forskjellige ting gjort på 2 dager.


Litt kjekt å ta med det som skjer uten for huset å, siden man aldri klarer å huske hvordan vinteren var. Nå har vi bevis på at sommer blomstene stod til langt ut i november :)

 Ungene kunne nesten ikke vente til det ble juleferie, og første dagen nektet de å kle på seg. Men det er deilig da og bare kose seg under teppet med film og litt snop.


Alex var ganske overgitt over en del av gavene jeg fikk, og jeg synes det var festlig at vi faktisk fikk det på film.

Da har jeg viste dere hvordan du kan lage dette, og det er bare fantasien som setter en stopper.

Forsiden.


Hvordan det ser ut når du ser på alle tagene.


baksiden.
Jeg har brukt.
- Glitter ark  div juleark fra papirdesign, maja design, Kort & Godt og Pion mønster ark. Pyntet på siden er div wood, mine nye favoritter Mambi Stick, både jul og vanlige. De er så anvennelig til alt.. Masse Tape, og her tar man hva man har for hånden. Fikk brukt mye av reste båndene mine, som jeg i grunnen lurte på om jeg skulle kaste, men nå kom de jo til sin rett. Håndtaket er Tim Holtz Tråen for å holde igjen sidene er Prima Wire Thread og er litt stiv, noe som er yppelig til dette bruket.
Jeg inket med Distress walnut stain. Vanlig svart kartong rundt bildene. BoBunny bokstaver.



6 kommentarer:

  1. Kjempefint minialbum Jorunn :) Super måte å dokumentere julen på :)

    SvarSlett
  2. Alldeles fantastiskt fint!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Cornelia ♥ Setter stor pris på dine flotte kommentarer ♥

      Slett
  3. Dette var jo råstilig, Jorunn!!! Hva du kan!!! Tusen takk for fantastisk flott inspirasjon :) klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Synnøve, jeg gleder meg til å se hva du skal trylle frem neste uke ♥

      Slett