onsdag 5. november 2014

MER ADVENTSKALENDER

God onsdag :) 
Tilbake med nytt innlegg og en litt laaaang tutorial på adventskalender. Må bare skynde meg å si at denne tutorialen har jeg funnet i Et trykk nr 5/2013 og at det er fantastiske Camilla med bloggen Cam-Camsscrappehjørne, som har laget denne tutorialen, jeg har bare laget min egen vri av kalenderen...
Først noen bilder:



Jeg har brukt Bazill french vanilla i bunnen og Maja design sine nydelige juleark på skuffene og litt ellers..


Her er kalenderen utbrettet. Jeg har brukt DENNE diesen til å stanse ut talla med, og limt en rød perle over. Under talla er det limt en snowflakedies (du finner en lignende her) og den er dæsja med Arleenes glitter snow.


Bildene på dørene er fra klippeark til Kortoggodt og jeg har brukt en dies under som er stanset ut i helt hvit kartong.. Her er også brukt osteklut og litt blomster og bær fra restekassa mi..


Se der, du :) Sannelig har ikke en av våre venner fra mandagens innlegg havna oppå "taket" av kalenderen min, hehe... :) Rådyr/hjorte-diesen finner du her og juletre-diesen finner du her. Og
istappdiesen finner du her .Metallhåndtaka er splittbinders og det skal limes på magneter under som holder dørene på plass.


Her er andre sida av kalenderen med bilde fra samme utklippsarket osv.. men på toppen her hadde jeg en die-cut liggende med et barn på kjelke. Du finner en lignende dies her. Alt på taket er dæsja med snoweffekten og i bunnen er osteklut med snoweffekt. Figurene er satt på en støtte bak for å kunne stå.


Innsidene enkelt pyntet med mønsterark fra Papirdesign og Maja design og et God Jul-stempel fra Staz. Viktig å ikke ha for tykk pynt her, for da går ikke dørene igjen.


Koselig vintermiljø på taket, hva? Kanten her er puncha med Martha Stewart sin punch Doily lace - som er en av mine favoritter. Jeg holder faktisk på med å slite ut min andre, hehe. Det finnes utallige av disse, og du finner mange fine under linken..

 Da er det bare å begynne å putte oppi kalenderen :)


*
*
*


Så var det TUTORIALEN på denne, da, og den har jeg laget meg en versjon av, men hvis du har ET TRYKK, så er den i nummer 5/2013 og det er Camilla Halseth som har laget den. Jeg har som sagt bare laget MIN versjon:

Du trenger MASSE kartong 30x30 på denne, ca 15 - 16 stykker. 





Du begynner med å kutte 6 kartonger i 4, altså 6x6 inches og score de på 2 inch på alle kantene.


Så klipper du de sånn her etterpå og da skulle du ha 24 slike som skal bli skuffene.


Brett sammen slik:


Her ser du ferdig skuffe med mønsterark, snøfnugg og nummer på. (Jeg fant ut etterpå at det er lurt å stanse ut halvsirkelen på skuffa FØR du limer den sammen og FØR du tar på mønsterarket, da det blir for tykt for punchen).


Så lager du seksjonene til skuffene (4 stk) - de skal kuttes 10 3/8 x 8 3/8 og skal PREGES inn 2 1/16" fra HVER side.. OBS! Vær nøye!!


Samme fremgangsmåte som på skuffene, altså, og 4 slike.


Så skjærer du ut hyllene slik: Kutt 3 strimler kartong 12 x 2 ". Kutt de på 7 1/16". De tre lengste bitene skal PREGES på 7/16, 2 1/2, 4 9/16 og 6 5/8". To av de korteste bitene (nr 3 er til overs) preger du inn 7/16" fra hver kortside. Disse skal da passe inn som hyller i bunnen. 
Denne prosessen gjøres på alle fire seksjonene og skulle da bli slik:


Pass til med skuffene - slik at det blir beint - og lim sammen hyllene..


Her ser du hvordan det gjøres. Gikk en stund før jeg skjønte hvordan det skulle gjøres, men er egentlig UTROLIG enkelt bare en er veldig nøyaktig..


Så limer du alle seksjonene sammen (her ble jo talla i hytt og pine, da) og du er nesten ferdig.


Ønsker du skapdører på, slik som jeg har på min, må du måle høyden av den øverste delen av kalenderen og bredden skal være lengden fra midten og ut til kanten pluss dybden. Jeg la også til 1/16" på grunn av bretten. Den ene døra lagde jeg 1/2" lenger, da en trenger et felt til å lime på magneter til å lukke kalenderen med. Jeg har ikke fått det på min enda.



Taket eller pyntekanten gjøres slik: Kutt to striper kartong 12 x 2" og breg den midt på. Lag en pyntebord på den ene kanten på langsiden. Preg også inn på kortsidene etter hvor bred kalenderen er og lim denne sammen på toppen. Bilde av det kan du se lenger oppe på selve kalenderen..

Det samme gjelder bunnen den står på. Her må du nesten måle selv og bruke litt tykkere kartong, slik at den står stødig. En trenger jo ikke pynte bunnen, jeg måtte bare ha med noen små kongler på min - slik du ser lenger oppe..

Da er det bare å stæsje i vei med det du har av mønsterark osv.. 

Den trenger jo ikke være lik denne.... Jeg har laget en annen versjon også med mer rosa og brunt, så det er bare smak og behag. Håper du forstod måten jeg forklarte på, hvis ikke er det bare å spørre :)

Ha en super onsdag :)

stor klem, Synnøve



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar