fredag 7. april 2017

Påske- esker med tutorial.

Nå er det (snart) PÅSKE!

 Og hva passer vel bedre enn å lage små søte gaveesker som du kan fylle opp med påskegodt og gi bort - eller pynte hjemme? I dag viser jeg noen esker som er laget som påskekyllinger og påskehare. Inspirasjonen fant jeg på Pinterest, der disse eskene var laget med hjelp av en dies. Og den diesen hadde ikke jeg, så da bestemte jeg meg for å prøve å brette noen tilsvarende esker.

Lenger ned i innlegget kan du finne en enkel beskrivelse på hvordan jeg har gått frem for å lage eskene. Jeg håper tutorialen kan være en hjelp til brettingen. Og pynten- ja den er det bare fantasien som begrenser! 



Baksiden av eskene.



3 søte påske esker klare for å fylles med påskegodt :)




Her er en enkel fremgangsmåte for å lage disse eskene:

Du trenger:

  • 1 Bazzill
  • mini tags til vingene, hanekam og stjert (punch/ dies eller klipp for hånd)
  • sirkelpunch/ dies til haledusken og hare-kinnene
  • oval punch/ dies til harelabbene, ørene og vingene
  • hjerte punch til nebb og nese                                                                                                    
  • lim og limputer
  • øyne      

SLIK GÅR DU FREM:

1) Kutt bazzill i 2 remser 3" x 12"
2) Preg begge på langsiden ved 4,5" og 7,5"



Dette gjør du på begge remsene:
3) Marker ved kortsidene på 3/4" og 2 1/4"
4) Marker langsiden ved 3,5" og 8,5"
5) Klipp kantene som vist under


6) En av remsene som du klippet i pkt. 3), 4) og 5) snitter du som vist på bildet. (ca ved 0,5"- 2").
7) Den andre remsen klipper du smalere i toppen på kortsiden ved 1" og langsiden 1 1/4" og på      kortsiden ved 2" og langsiden 1 1/4". (dette skal bli toppen som tres inn i den andre remsen.



8) Lim sammen remsene og bøy gjerne alle sidene litt.
9) Monter/ Brett sammen esken og du er ferdig og klar for pynting!




DA ER DET KLART FOR PYNTING! :)

Finn frem pynt, øyne, puncher og det du ønsker å bruke til vinger, stjert, nebb, føtter osv.




Jeg har limt et hjerte på undersiden slik at bare litt av det stikker frem. Dette ble føttene til kyllingen. Nebbet er 2 hjerter limt sammen i toppen og brettet ut. 



Vingene: Jeg har brukt 2 ulike størrelser små tags og klippet langs bordene for å lage vinger.
Lim en liten tag oppå en stor og du får en vinge.



Stjerten: Klipp opp tagen og brett inn før du limer på.


Da var kyllingen ferdig!



Jeg håper denne  malen var grei å følge, og at det frister for å prøve å lage slike søte gave esker!
Det er mange ulike tilpasninger som kan gjøres for å lage din egen vri på disse eskene, spesielt hvordan man fester i toppen.

Jeg har laget noen flere esker, og jeg har valgt å lage den ytterste remsen som "tappene" puttes gjennom litt smalere. Dette for å få frem litt mer av fjesene. Men her er det bare å velge selv det som er ønskelig! 



Kaninen er laget på samme måte, men her har jeg klippet ut et par ører på endene av den ene remsa, og gjort snittet som ørene skal tres gjennom litt bredere. Føttene er klippet på fri hånd og limt på med limputer. Halen er fra en punch. (Bilde av halen til kaninen finner du øverst i innlegget).




Og jammen ble det en del esker til slutt! :)



Jeg håper dette gav litt inspirasjon til å prøve litt bretteteknikk og lage litt koselig påskepynt. 
Spør meg gjerne dersom noe er uklart i beskrivelsen, så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan!

Da gjenstår det bare å takke for denne gang og ønske alle sammen en riktig god påske!



Klem, Helga ❤️




Utstyrsliste:


2 kommentarer:

  1. Wow, these are fantastic. Hope to have a go at these. Thanks for the great tutorial. Hugz

    SvarSlett
  2. Thank you! I hope you'll post your result here if you try this technique. 😊

    SvarSlett