fredag 3. mars 2017

Album med tutorial





God fredag! Klar for helg snart?
Her kommer endelig tutorialen på albumet som jeg har lovet:)

Min absolutte favoritt designer hos Prima er Frank Garcia. Han tryller fram de mest utroligst kreasjoner, og hver gang han har nye produkter ute så er det MÅ HA produkter for meg.
Han har nå to nye serier med ark nå hos Scrappiness og jeg har vært så heldig å få lage noe med disse.Og det beste av alt - du finner blomster og pynt som matcher perfekt til arkene fra Prima:)

Arkene er så flotte at jeg kviet meg for å klippe i dem, men det har jeg gjort og her kommer et album med gull, glitter og nydelige rosatoner, lag på lag i både pynt og ark.
Tutorial på albumet kommer litt lengre ned i innlegget.



Albumet er veldig enkelt og raskt å lage, og du har et hav av muligheter til å plassere bilder og dokumentasjon. Her er ark til å løfte opp, fliker til å sette bilder inn bak og det er bare fantasien som setter grenser.  













Tutorial

For å lage albumet, så trenger du 3 ark med Bazzill og ca 8 mønsterark, Jeg har klippet om en del av mønsterarkene for å bruke de som dekor og til å lage steder å sette bilder på.

Du skal kutte til følgende i bazzil:
1 stk 12" X 6"
3 stk 12" x5,5"
2 stk 5,5" 5,5"



Så skal du prege arken.
12" x 6" preger du på 3" og 2,5" fra hver kortside slik at den blir slik


De tre bitene som er på 12" x 5,5 skal du prege 3" inn fra hver kortside.  
Da vil de se slik ut:

Så skal du lime de tre bitene sammen i siden. Sett lim på den ene kortsiden og sett sammen med kortsiden til neste, slik at alle tre sitter sammen til slutt.



Jeg har brukt en smal og veldig solid tape, og det er lurt å bruke et godt lim her når du lager selve innmaten til albumet.

Så skal du sette den lange hvite remsen med tre ark fast på biten som du preget først.
Sett lim på den mideste siden på det hvite arket og lim fast slik at den kommer midt på det rosa arket.



Til slutt limer du de to 5,5" bitene fast på de rosa små klaffene som nå stikker ut bakerst her.
(Jeg glemte å ta bilde av det, men her er et bilde etter at albumet er pyntet. 


Som du ser så er de litt lavere en selve basen som de limes til. Så bare pass på å sentrer dem slik at de kommer i midten på flikene. Da blir de i flukt med den hvite innmaten.


Jeg har gått over alle sidene med distress ink på kantene før jeg limte de sammen.
 Limt fast pynt på forsiden med 3d Gloss gel fra Prima.

Gullkanten på forsiden er laget med dobbelsidig tape og gull glitter.


Laget en "perlerad" rundt bildet i midten med Liquid Pearls - Brass. Og brukte en løve som "holder" for sløyfebåndet.


Håper jeg har forklart deg på en forholdsvis enkel måte hvordan du kan lage dette albumet. Du kan pyntet det akkurat som du vil, med mye eller lite pynt. Det som jeg liker med albumet, er at sidene forandrer seg for hver gang du blar om en flik og at du har så mange muligheter til å variere albumet. 

Har du noen spørsmål så bare spør i vei så skal jeg prøve og forklare bedre:)

Da ønsker jeg dere en god helg:)
Klem Bente-Heidi

Materialliste:
Prima blomster og Frank Garcia perler
Løven er fra Tim Holtz, men her finnes også annet metallpynt du kan bruke for å feste båndet.
Tape - Dobbelsidig og sterk
Glitter fra Nuvo, du kan bruke denne.




















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar