torsdag 26. januar 2017

Lek med glimmermist og kalenderbok




Litt forsinket innlegg denne gangen siden vi startet reisen fra Phoenix i går. Tidsforskjellen er forvirrende, men det visst bedre sent enn aldri har jeg lært. 

Jeg laget omslag til en kalenderbok denne gangen, og tenkte å ta dere med gjennom steg for steg. 

Jeg startet med et ark fra CCB av den tykke typen, og målte meg til hvor stor boken var og hvor mye jeg trengte. Jeg har kledd forsiden og baksiden på boken hver for seg, slik at ryggen på boken er uten innpakning. 

Jag fant så frem fargene jeg ønsket å bruke på bakgrunnen. På den ene siden var det en sommerfugl jeg valgte å maskere med washitape, slik at den ikke tok til seg farge fra bakgrunnen. Så sprayet jeg sidene med glimmermist i turkis og gull. Når det hadde tørket bittelitt, tok jeg av tapen og begynte å male sommerfuglen i turkis og burgunder med glimmemist og pensel.

Planen var å ha sommerfuglen på fremsiden, men som dere ser ble det på ingen måte pent. Derfor valgte jeg å finne et annet CCB-ark med sommerfugler og klippe ut to store sommerfugler som jeg sprayet turkise. Den ene plasseres over den som ble mislykket, og den andre på den andre siden av boken. Den mislykkede blir nå baksiden på boken istedenfor fremsiden. 

Så limte jeg arkene på boken med glossy accent. 

Ryggen på boken har jeg malt med gesso i to lag, for så å tusje med gull. 

Fremsiden har fått en runde med modeling paste og stensil, for å få 2017 på. Talla er deretter tusjet i gull de også. 

Smådetaljer er lagt på med stikles, for å få inn litt glitter. 

En enkel og artig måte å pynte kjedelige notatbøker og kalendere på. Dette egner seg kjempegodt som gaver, siden man kan lage bøker med navn og hilsener osv på. 

Som dere ser er det ikke så farlig om et prosjekt ikke blir som man først hadde tenkt hver gang... man kan alltid redde det inn på en eller annen måte og få et OK resultat likevel. 
Husk at prosjekter dere ser ferdig og beundrer, kanskje var ment som noe helt annet opprinnelig! Eller kanskje det er forsøk nummer fem eller seks, og ikke nummer en, som mange av oss tror når vi ser andres arbeid. 

Skap magi med fantasien! 


Stor klem fra Karianne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar