fredag 9. desember 2016

Tutorial på enkle kurver laget med saks, passer og lim.

God fredag! :)

I dag vis jeg en enkel tutorial på hvordan jeg har laget disse små kurvene. Disse er superenkle å lage, og man trenger ikke noe avansert utstyr foruten passer, blyant og saks. Her er det bare fantasien som begrenser hvordan du ønsker å lage disse, pynte dem og valg av størrelse.

Det ble en del bilder underveis, og under bildet har jeg prøvd å forklare enkelt hvordan jeg laget disse. Jeg håper det er forståelig! :)



For å lage disse trenger du:

 1 mønsterark 12"x12"
kartong/ Bazzill
lim (evt. limpistol)
passer
blyant/ viskelær
bordpunch
pynt

Slik gjør du:
1) Bruk passeren til å tegne opp to sirkler (i samme midtpunkt) med mål 2" og 2,5".
2) Tegn en linje gjennom midten og merk av på den ytterste sirkelen. Sett passeren i det ene punket med mål ca  2" (her velger du selv hvor store bretter du vil ha. 
(Mindre mål på passeren gir flere bretter og lavere kurv.)
3) Marker halvsirkler på hver side og flytt så passeren til neste skjæringspunkt og gjenta oppmerking av halve sirkler slik at de skjærer hverandre. (Se bilde 2 og 3).
TIPS: du kan godt bruke en blomsterdies og brue samme fremgangsmåte ved å lime "flippene" på blomstene sammen i kanten)

(Bilde 1.)

(Bilde 2) 
Sett passer i merket du laget og tegn opp halvsirkler på begge sider. 


(Bilde 3)
 Passeren står i ro mens du vrir om på motsatt side. 
Fortsett helt rundt til du får mønster som bilde 1.


4). Klipp opp i buen mot den innerste sirkelen på en av sidene. 


Klipp ut en sirkel til bunnen, strimle til hånsdak ( ca 2"x11,5".
Bruk gjerne en bordpunch til å lage en pyntestrimle for å lime oppå strimlen til håndtaket.
Da er det klart for å lime kurven sammen!


5) Lim de klipte kantene sammen.
Den siden av "flippen" som ikke er buet skal brettespå innsiden.


6) Da er kurven ferdig og det gjenstår bare pynt! :)
7) jeg har klippet opp blondebånd av blomster for å pynte bunnen under kurven. Her kan du bruke blomster, charms, eller andre ting du liker.


Lim på håndtaket på innsiden og pynt utsiden og innsiden av kurven med det du ønsker å bruke, og vips så er du ferdig!


Kurv nr. 1 ferdig.





På kurv nr. to har jeg klippet opp 2 like "blomster" med samme fremgangsmåte som over. Her har jeg brukt 3" mellom halvsirklene og fikk dermed litt større blomster, men en mindre "flipp".
Fremgangsmåten ble nesten lik som kurv 1, men i stedet for sirkelen i bunnen har jeg brettet flippene på ytterste blomst inn som tidligere, og deretter utover på midten av hver "flipp". (se bilde 2)


Kurv 2 ferdig. Her ser du bretten ut på ytterste "blomst".
Jeg har brukt limpistol siden jeg ville lime raskt. 




Det var 2 enkle kurver laget med enkle hjelpemidler :)


Med litt godt oppi er de er klare til å gi som en liten hilsen, eller som pynt.


Jeg håper tutorialen kan brukes og at du vil prøve selv og lage disse enkle kurvene.

Under ligger produktliste på hva jeg har brukt.
Da gjenstår det bare for meg å ønske en god helg!



Klem, Helga 


Utstyrsliste:

Mønsterark: Maja Design: "Home for the Holidays"
Blomster fra Prima og WOC
Snøfnugg charms Favorite Findings

4 kommentarer:

  1. Så flotte kurver, takk for at du deler fremgangsmåten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Håper det ble en grei beskrivelse. Legg gjerne igjen en kommentar med link til bilde dersom du prøver deg på denne. Alltid kjekt å se hva dere lager! 😊

      Slett
  2. wow !!! Dette var jo bare helt fantastisk flotte kurver.. wow!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Morsomt med noe enkelt! 😊

      Slett