onsdag 15. oktober 2014

Min måte å bygge opp en Art Journalside.

Jeg elsker Mixed Media! Ingen tvil om det :-)

Når jeg lager bakgrunner så er jeg nok mye mer nøysom enn jeg burde være, 
skulle ønske jeg var litt mer "sleivete" noen ganger - men jeg liker så godt å jobbe med overganger...
vil så gjerne at det flyter sammen. "Blend it together" som det heter.

Advarsel...det kommer et ras med bilder, men det lar seg lite gjøre å ikke vise prosessen.
Neste gang skal jeg prøve å lage en tutorial med Go-pro-kameraet til sønnen min.

Ok, here we go :-) 


Min Art Journalbok er den lille til Dylusion, og den er akkurat passe stor.
Har nesten klart å fylle samtlige sider i boka, og da er det bare permen som gjenstår.


Når jeg skal lage en side har jeg ofte ingen mål, ei heller vet jeg hvordan det blir til slutt - 
det er jo nettopp det som er så deilig med AJ, det lever sitt eget liv!
Jeg var tydeligvis i lillamodus i dag, og valgte Dina Wakley Heavy Bodypaint til dette.
Fargene jeg brukte var Magenta, White og Blackberry violet. Penselen er også fra Dina W, 
og malespatel er hva som helst - kan bruke et kredittkort også.


Jeg legger alltid fargene med litt god avstand på et underlag.


Starter med å mixe Blackberry violet og White, denne blir basen.


Mens jeg jobber, ser det slik ut...
Jeg blander bare på et område, henter fra hver - da har du mest kontroll på fargene.


Men aller først:
Jeg starter med basen, og stryker litt her og der - helt vilkårlig og dekker ikke så mye med basen.


Etterhvert bruker jeg bare White. Basen er fortsatt våt, og fargene vil gi ulike sjatteringer.


Nå har jeg jobbet meg igjennom med base og White.


Mens det ennå er vått går jeg kraftig til med Blackberry violet, 
men bare rundt kantene og litt på midten.


Som du ser, ganske mye....


Fortsatt er det vått...og White skal til pers igjen...
Nå blender jeg fargene sammen, og tar vekk skarpe overganger - noen beholder jeg.


Noe sånt kan det bli...jeg velger å beholde store partier lyse.


Nå føler jeg at jeg nærmer meg slutten, og dupper penselen i Magenta.
Magenta legger jeg på kun lite, den skal bare high-lighte.


Klatter den på....


....og stryker forsiktig ut.


Så går jeg over med Blackberry violet der hvor jeg føler det er for lyst.


Sånn tenker jeg at jeg vil ha det.
Ikke alltid lett å stoppe, men det må jo gjøres en gang *fnis*


Glemte å ta bilde av taperullen...men jeg har brukt papirtape fra Tim Holtz.
River den opp i småbiter, og setter de i overkant på den ene siden og nederkant på motsatt side.


Over tapebitene legger jeg en stensil, valget falt på Dotted Flower til Dylusions.
Bruker pensel og børster over med White, greia er å ikke være så nøye her.


Da var det så langt, og ferdig med grovarbeidet :-)


Et lite dykk ned i utklippsmappa mi er ofte en god løsning.
Jeg klipper ut mange bilder, figurer og egentlig alt mulig som jeg kan bruke - 
og det har jeg samlet i en mappe.


Valget falt på denne litt frustrerte jenta, og da kom det også opp en idé 
om hva som kan bli tema. Å sitte slik å bla i utklipp, gir ofte et hint om noe.
Jeg vet jo som nevnt aldri eller sjeldent hva som skal bli.


Mod Podge strykes på baksiden av bildet og limes inn.


Jeg har alltid en mop-up-tag liggende, og denne har fargen Patience fra Art Anthology.
Limer på en strips av Tim Holtz tapen, og tegner noen sirkler....


.....og klipper ut så mange jeg ønsker.


Som du ser...tapen dekker ikke hele, og det gjør ikke noe ;-)


Sirklene limes med Mod Podge over jenta, og ytterst på hver sirkel forsterker jeg 
med en myk sort blyant.


Tekstingen gjør jeg ofte på frihånd, og det passer godt til slik "klattemaling". 
Tegn opp noen linjer med en tynn tusj, og skriv med en litt tykkere tusj den teksten du ønsker.
Mitt ble: "Det er umulig å være en perfekt mor, men det er uendelig mange måter
å være en god mamma".
Og den tanken kom pga. alle ballene jenta har i lufta.


Helt til slutt bruker jeg den sorte blyanten til å tegne en ramme rundt sidene,
jeg liker at det avsluttes med noe.

Håper du ble inspirert!
Ha fortsatt en fin-fin uke :-)

Wibeke











2 kommentarer: