onsdag 22. oktober 2014

Julepostkasse med tutorial.

Hei!
Blir mer jul herfra! Denne gangen er det en julepostkasse. 



Jeg har forsøkt å lage en tutorial på denne, håper dem er forståelig! Selve malen er det ikke jeg som har laget, den fant jeg hos Lena Katrine. Det var enklere enn jeg trodde det skulle være å lage denne, men det gjelder å holde tunga rett i munnen! For å lage postkassa trenger du 3 Bazzill og (minst) 3 mønsterark. Du kan selvfølgelig lage den med flere lag med ark, men jeg valgte et lag denne gangen!

Jeg brukte Bazzill i fargen Stonehenge, og mønsterark fra Maja Design, i serien A Gift for you. Eeeelsker disse arkene! <3 Kantene på arkene på utsiden er rullet (såklart :P ) og svertet med Catseye Gray whale. Arkene på innsiden har også det, men de har jeg ikke rullet. 

 Begynn med Bazzill i ønsket farge. Lag en brett 7 cm inn fra hver side. Jeg har brukt Score Pal til dette. Scrappiness har Marta Stewart sitt ScoreBoard.


 Så snur du arket, og lager en brett 1 cm inn på arket denne veien.

 Og så 7 cm inn over denne igjen. Da vil kartongen se slik ut:

Bruk andre siden av arket, og start i det ene hjørnet. Sett et merke 2 cm ned langs bretten i midten. Gjør det samme fra det andre hjørnet. Etterpå klipper du vekk trekantene du får her.

Klipp også bort de to smale stripene du får nederst på arket. Over den nå markerte firkanten klipper du fra siden og inn til midtstripen.

 På Bazzill nr 2 må du også lage bretter 7 cm inn fra hver side. På yttersidene markerer du 2 cm ned på ytterkanten, før du drar en linje opp til hjørnet av bretten. Da får du to trekanter som går motsatt vei fra det første arket, og gjør at sideveggene passer sammen.

 Det skal se slik ut!

Alle panelene som skal på yttersiden blir forsiktig rullet i kantene, og jeg bruker Cats Eye på dem.

 For å få feste til lokket bruker jeg en stripe med Bazzill, som er 2,5 cm bred og 16 cm lang. Bretter den på midten.

 Denne limes langs kanten på innsiden av bakveggen. Lim også fast kartongen som blir forsiden på nå, før du limer mønsterarket ditt over her.

Brett opp og lim fast firkantene på innsiden av sideveggene, sånn som her. 


På sidepanelene gjør du som du gjorde på kartongen. Markerer fra hjørnet og 2 cm ned på siden.


Kutt av trekantene.


Etterpå fester du panelene på innsiden. 

Da vil det se ut sånn her:

 Nå bretter du kartongen opp, og limer veggene på den fremste delen over den bakre. Gjør det samme med sidepaneler her, og lim de på.
  Til slutt fester du lokket på kassa. Målet på lokket er 18 x 9,5cm. Etter du har festet lokket, setter du på panelet på innsiden. 

Så er det bare å pynte i vei som du ønsker! Du må ikke ha bein på den, men jeg synes det gjorde seg godt med disse flotte beina fra Tim Holtz. Jeg har brukt Thickers, punchen Branch fra Martha Stewart, en tekststripe fra mønsterarket og blomster fra Prima og Storyteller.




Lykke til! 
Klem Malin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar